Blar i USN Open Archive på forfatter "Høibo, Ingrid Holmboe"
-
Digitale ferdigheiter som ferdigrett eller råvare?
Høibo, Ingrid Holmboe; Lerpold, Morten Henrik (Peer reviewed; Journal article, 2020)I det digitaliserte samfunnet i dag skjer ei betydeleg endring i læringa sine materielle føresetnader, frå konkrete og analoge læringsmiljø til digitale og virtuelle. Parallelt med den massive digitale satsinga i nordiske ... -
Folkehelse og livsmestring i kunst og håndverk - Hvordan kan det undervises når temaet livsmestring berøres?
Gulbrandsen, Stian (Master thesis, 2022)Jeg har undersøkt hva slags undervisning erfarne kunst- og håndverkslærere har av erfaring når det kommer til undervisning som berører livsmestring. Dette er i lys av LK20 og nedfelling av folkehelse og livsmestring som ... -
Læringssyn i skaparrørslelitteraturen
Høibo, Ingrid Holmboe (Peer reviewed; Journal article, 2023)Skaparrørsla (på engelsk Maker movement) veks raskt verda over og løftar fabrikasjon- og kommunikasjonsteknologi som nye verktøy inn i kreative prosessar, saman med det skapande menneskje som nøkkelspelar i den digitale ... -
Samspillet mellom bilde og tekst i en bildebokfortelling
Veium, Kristin Solvang (Master thesis, 2022)Oppgaven undersøker kvaliteter og utfordringer i samspillet mellom bilde og tekst. Dette gjøres ved å utforske relasjonen gjennom eget skapende arbeid der en grunnfortelling brukes i tre bildebokkategorier som resulterer ... -
Skaparhus som læringsarena
Skeide, Marte Gurskevik (Master thesis, 2023)Denne avhandlinga søker å svare på kva muligheiter og utfordringar ein møter når ein tek i bruk skaparhus som læringsarena i ein ungdomsskule. Korleis kan samhandling og sambruk, der kunst og handverk er initierande fag, ... -
Å tolke, forstå og vurdere visuelle omgivelser. Å bruke den grunnleggende ferdigheten lesing i kunst og håndverk
Nordstokke, Tove (Master thesis, 2022)Avhandlingen er en tilstandsrapport for hvordan elver på mellomtrinnet bruker den grunnleggende ferdigheten lesing til å forstå og tolke bilder i kunst og håndverk. Gjennom ni intervjuer med elever på mellomtrinnet har jeg ...